Aktualności

Podstawy montażu i regulacji instalacji gazowej cz. II

03.07.2017


                Zamontowanie instalacji gazowej na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie proste. Może i tak jest aczkolwiek często popełniane są błędy, które dają o sobie znać dopiero w trakcie użytkowania pojazdu. W poprzednich artykułach omawiałem czynności, które należy wykonać przed przystąpieniem do właściwego montażu: jak poprawnie dobrać podzespoły do danego samochodu, dlaczego warto wypełnić protokół przyjęcia aby uniknąć późniejszych nieporozumień oraz w jaki sposób można wykryć usterki w silniku, w którym mamy zamiar założyć instalacją gazową. W tym numerze przedstawię w skrócie poszczególne elementy instalacji gazowej oraz podstawowe zasady prawidłowego montażu.

                Dobrze jest na początku rozplanować montaż poszczególnych elementów instalacji. Ustalić miejsce i sposób montażu reduktora, umiejscowienie wtryskiwaczy gazowych, ułożenie przewodów elektrycznych, wszystko po to, aby zamontowana instalacja nie stworzyła chaosu pod maską. Ważne jest również, aby nowo zamontowane elementy nie utrudniały dostępu do innych części pojazdu np. żarówek w lampach.

Reduktor

Zadaniem  reduktora jest zmiana stanu skupienia gazu ciekłego na gazowy oraz utrzymywanie stałego ciśnienia w układzie dolotowym do listwy wtryskowej. Do jego poprawnej pracy potrzebne jest ogrzewanie, bez którego nie byłby w stanie rozprężyć gazu dostarczonego ze zbiornika. W reduktorach stosowanych w instalacjach sekwencyjnych również istotne jest podciśnienie z kolektora, które będzie sterować regulatorem ciśnienia umieszczonym wewnątrz reduktora.

Reduktor STAG R02

Umiejscowienie reduktora w niektórych pojazdach to często nie lada wyzwanie dla montera. Brak miejsca pod maską, zwłaszcza w nowych samochodach może przysporzyć o zawrót głowy. Podstawową kwestią jest, aby reduktor był montowany do nieruchomych i sztywnych elementów karoserii, przy pomocy elementów montażowych. Podczas montażu należy również zwrócić uwagę na to, aby reduktor nie był montowany powyżej zbiorniczka wyrównawczego z płynem chłodzącym, ponieważ może to utrudnić prawidłowy obieg płynu przez reduktor. Przed wyborem miejsca umieszczenia reduktora należałoby zwrócić uwagę gdzie znajduje się odpowiedni punkt poboru płynu do jego ogrzewania. Wydłużony obieg cieczy spowolni jego ogrzewanie, co odbije się na czasie przełączenia z benzyny na gaz. W niektórych pojazdach należy dobrze przeanalizować przepływ płynu chłodzącego przez silnik. Zastosowanie przez producenta pojazdu zaworów sterujących przepływem może utrudnić podłączenie. Najwłaściwszym miejscem poboru ogrzewania reduktora jest punkt pomiędzy blokiem silnika, a nagrzewnicą – zalecane jest równoległe podłączenie. W niektórych silnikach na drodze nagrzewnica – silnik umieszczony jest zawór. W takiej sytuacji powinniśmy podłączyć się przed tym zaworem od strony silnika. Kiedy wpinamy się w przewody układu ogrzewania, lepiej jest używać trójników metalowych. Wykorzystywanie w tym celu trójników z tworzyw sztucznych może skutkować odkształcaniem tych elementów lub ich pęknięciem, spowodowanych zmianami termicznymi.

Dysze wtryskowe oraz dysza podciśnieniowa

STAG Dysze wtryskowe

Wykonanie otworów oraz umieszczenie dysz wtryskowych w kolektorze jest jedną z najważniejszych czynności wykonywanych podczas montażu. Umieszczenie dysz w nieodpowiednim miejscu, skutkować będzie złą pracą silnika podczas pracy na paliwie gazowym np. falowanie obrotów na biegu jałowym. Niektóre silniki wymagają dużej precyzji wykonania otworów i umieszczenia dysz.

Przed rozpoczęciem wiercenia otworów kolektor ssący powinien zostać zdemontowany, zwłaszcza gdy jest on wykonany z metalu. W trakcie wiercenia dużo opiłków dostaje się do środka, co może skutkować uszkodzeniem silnika. W niektórych silnikach poprawne wykonanie otworów w kolektorze ssącym pod dysze gazowe jest bardzo trudne. Poprawnie zamontowane dyszę powinny znajdować się możliwie blisko wtryskiwaczy benzynowych i pod tym samym kątem. Oczywiście nie należy zapominać, że wszystkie dysze muszą być umieszczone niemal identycznie. Należy również odpowiednio uszczelnić połączenie gwintowe dysza-kolektor, specjalnym klejem, odpornym na wysokie temperatury. Na dyszach umieszczamy przewody (zalecana średnica to 4-5mm) oraz zaciskamy na nich opaski. Trzeba pamiętać, że długość tych przewodów musi być taka sama i w miarę możliwości najkrótsza.

Kolejną ingerencją w kolektor dolotowy jest wykonanie otworu pod dyszę, którą należy umieszczać w miejscu, gdzie kolektor nie jest dzielony np. za przepustnicą. Przewód założony na ten króciec pełni dwie funkcje: dostarcza informacje o ciśnieniu panującym w kolektorze ssącym oraz doprowadza podciśnienie do reduktora, które steruje jego membraną.

Wtryskiwacze gazowe

STAG Wtryskiwacze gazowe w samochodzie

Wtryskiwacze gazowe w instalacjach począwszy od IV generacji, dostarczają gaz w odpowiedniej dawce do kolektora ssącego. Sterowane są przy pomocy sterownika gazowego, który generuje impulsy otwierające wtryskiwacz.

Prawidłowe zamontowanie wtryskiwaczy gazowych, zwiększa ich żywotność. Montowanie dyszami wtryskowymi do góry z czasem może powodować ich zaklejanie się. Zanieczyszczenia, które nie był w stanie wyłapać filtr, osadzają się we wtryskiwaczach. Każdy wtryskiwacz  powinien być skierowany dyszą do dołu lub pod kątem (patrz jak umieszczone są wtryskiwacze benzynowe). Silnik podczas pracy wytwarza pewne drgania, dlatego wtryskiwacze powinny być zamocowane do stałych elementów silnika za pomocą sztywnych elementów takich, jak blaszka montażowa.

Elektrozawór

STAG montaż elektrozaworu

Zadaniem elektrozaworu jest otwieranie i zamykanie dopływu gazu do reduktora. Większość elektrozaworów dostępnych na rynku pełni również funkcję filtra fazy ciekłej. Jego montaż jest dość istotny, ponieważ zatrzymuje większość zanieczyszczeń stałych znajdujących się w gazie. W przeciwnym razie zanieczyszczenia te dostawałyby się do reduktora, co znacznie zmniejszyłoby jego żywotność. Elektrozawór powinien być montowany w miejscu łatwo dostępnym, ze względu na okresową wymianę filtrów.

Filtr fazy lotnej

STAG Filtr fazy lotnej

Kolejny filtr w układzie gazowym to filtr fazy lotnej. Ten filtr jest montowany pomiędzy reduktorem, a wtryskiwaczami gazowymi. Jego głównym celem jest ostateczne oczyszczenie gazu z zanieczyszczeń „oleistych”. Dzięki temu gaz całkowicie oczyszczony trafia do wtryskiwaczy, które wtryskują go do kolektora ssącego.

Zbiornik i wielozawór

STAG Zbiornik

Do każdego zbiornika montowany jest wielozawór w specjalnie do tego wyciętej wnęce w butli. Za jego pośrednictwem możliwy jest pobór gazu ze zbiornika do reduktora oraz dostarczanie  gazu z dystrybutora zbiornika. Podczas tankowania paliwa gazowego odpowiada on za napełnianie butli do 80% jej pełnej objętości. Wielozawory posiadają także wbudowane zawory bezpieczeństwa, które uruchamiają się w momencie wystąpienia zbyt dużego ciśnienia w zbiorniku.  Dzięki pływakowi zamocowanemu do wielozaworu możliwe jest również określenie poziomu gazu w zbiorniku przy pomocy elektromagnetycznego czujnika.

cd.

« wróć