Bezpieczeństwo Twojego samochodu
zamontuj instalację autogaz w wyspecjalizowanym w systemach autogaz warsztacie
wybieraj warsztaty z autoryzacją producenta systemów autogaz. STAG to ponad 100 Autoryzowanych Serwisów na terenie Polski
wybieraj sieci warsztatów gwarantujące ogólnokrajową gwarancję dającą możliwość naprawy czy przeglądu w każdym z warsztatów należących do sieci
Zwróć uwagę na długość gwarancji systemu autogaz, jeżeli producent daje możliwość jej przedłużenia to znak, że jest pewny swojego produktu
Bezpieczeństwo Twojej rodziny
Zasady bezpieczeństwa samochodów z systemem LPG:
Nie powierzaj montażu instalacji warsztatom, do których nie masz zaufania
Nie przerabiaj i nie naprawiaj zamontowanej instalacji samodzielnie
Nie rób żadnych otworów w zbiorniku
Nie sprawdzaj szczelności instalacji przy pomocy jakiegokolwiek źródła ognia
Zbiornik autogaz
Zbiornik autogaz zbudowany ze stali lub specjalnego, bardzo trwałego tworzywa, tak by był odporny na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. W zbiorniku do tankowania autogazu znajduje obowiązkowo montowany jest
wielozawór, konkretnie jest to zespół zaworów czuwających nad tym, aby w wypadku zerwania przewodów wychodzących ze zbiornika natychmiast nastąpiło odcięcie wypływu gazu, co może zdarzyć się w przypadku kolizji drogowej.
Rezerwa w zbiorniku: Zbiorniki z autogazem napełniane są w 80%, co pozostawia rezerwową przestrzeń dla rozszerzającego się pod wpływem temperatury paliwa i stanowi bezpieczną granicę dla właściwego, bezproblemowego korzystania z auta.
Test bezpieczeństwa +ZOBACZ WIĘCEJ
Aby sprawdzić czy pożar nie stanowi zagrożenia wykonywane były liczne próby ogniowe, w których w nadzorowanych i kontrolowanych warunkach podpalano pojazd z zamontowaną instalacją gazową. (więcej) Należy zaznaczyć przy tym, że nie była to instalacja fabryczna. Po ok piątej minucie kontrolowanego pożaru uruchomia się zawór bezpieczeństwa, ze względu na zbyt duże ciśnienie w zbiorniku. Zawór ten wypuszcza niewielkie ilości gazu pod samochód, dzięki czemu nie stanowi zagrożenia dla ewentualnych pasażerów pozostających w pojeździe. Po kolejnych 4 minutach włączył się zawór ogniowy, umożliwiający równomierne opróżnienie butli z resztek gazu. Po zakończonej próbie butla jest w stanie nienaruszonym nie licząc osmalenia. Z prób takich wnioskować można, że zapewnienia producentów o bezpieczeństwa instalacji gazowej są słuszne.
W zbiorniku takim znajduje się urządzenie zwane wielozaworem, czuwające nad zachowaniem i przepływem gazu. W skład tego układu wchodzą:
W przypadku powstania pożaru, który nie zostanie ugaszony, po kilku minutach uruchomi się zawór bezpieczeństwa, który podsycać będzie pożar, lecz w ten sposób unikniemy wybuchu. Choć sama instalacja gazowa nie stanowi zagrożenia, to zagrożenie takie stanowić będą: wysoka temperatura oraz opary toksycznych substancji powstających w wyniku palenia się tworzyw sztucznych. W przypadku, gdy samochód zacznie się palić należy wydobyć osoby pozostające w pojeździe, umiejscowić je w bezpiecznej odległości i wezwać służby ratownicze.
To jednak nie wszystko - jeśli naprężenie w środku zbiornika, na skutek pożaru samochodu, zwiększy się na tyle, że sam zawór bezpieczeństwa nie wystarczy, zadziała dodatkowy bezpiecznik topikowy, zwany też zaworem ogniowym. Pod wpływem wysokiej temperatury topi się on i uwalnia nadmiernie sprężony gaz pod samochód. Aby zbiornik mógł być sprzedawany, musi być wyposażony w wielozawór zawierający wszystkie powyższe elementy.
Przekonaj się na własne oczy:
Testy bezpieczeństwa LPG
Crash testy
Nawet w sytuacjach ekstremalnych, w trakcie kolizji, instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu ze zbiornikiem LPG, nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu. Zbiorniki LPG są wykonywane z blachy stalowej o grubości około 3 mm, dzięki czemu są dużo bardziej wytrzymałe niż zbiorniki benzyny, które obecnie najczęściej wykonuje się z tworzyw sztucznych. Dzięki temu stanowią one jedne z mocniejszych konstrukcyjnie elementów samochodu. Możliwość mechanicznego uszkodzenia zbiornika LPG w czasie takiego zdarzenia jest minimalna.
Próba ogniowa
Jeżeli podczas montowania instalacji LPG zostały wykorzystane elementy posiadające homologację, a sama instalacja wykonana została prawidłowo nie ma obawy, że obecność butli z gazem stanowi większe niebezpieczeństwo.
Bezpieczeństwo instalacji gazowej w przypadku pożaru zapewnia szereg zabezpieczeń:
Próba balistyczna
Test przestrzelenia: najdrastyczniejsza z prób, jednocześnie najlepiej odzwierciedlająca rezerwę bezpieczeństwa, jaką dysponuje zbiornik LPG. Niektórzy producenci prowadzą takie sprawdziany. Do pełnych zbiorników strzela się z broni ostrej o kalibrze 9 mm. Zawiedzie się każdy, kto oczekuje hollywoodzkiego efektu - jeżeli nastąpi przestrzelenie, gaz ulatnia się przez otwory po kulach aż do opróżnienia.
Przekonaj się na własne oczy: