Od pewnego czasu bezpośredni wtrysk benzyny nie stanowi żadnego ograniczenia dla producentów instalacji LPG. Udało im się stworzyć system, który bez problemów współpracuje z nowoczesną konstrukcją silnika, a jednocześnie nie ogranicza trwałości podstawowych jego elementów. Zobacz jak to działa!
Jeszcze kilka lat temu zasilanie gazem silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa nie było możliwe. Główną przeszkodą była specyfika pracy wtryskiwaczy. Jako że te są wkręcone bezpośrednio do komory spalania, podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób są chronione przed temperaturą i zniszczeniem? Chłodzi je paliwo wtryskiwane do komory spalania. Podczas zasilania gazem benzyna nie przepływa przez wtryskiwacze, co oznacza oddziaływanie wysokiej temperatury i ich awarię już po niewielkim przebiegu.
Kolejnym ograniczeniem była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego. Firmy tworzące rozwiązania dedykowane rynkowi LPG przez kilka lat podejmowały próby jej odtworzenia w zewnętrznych systemach zasilania. Poza tym na przeszkodzie stał również komputer sterujący pracą jednostki napędowej i jego wrażliwość na wszelakie zmiany parametrów pracy. Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia.
Dotrysk benzyny - oto recepta na sukces!
Upór gazowników i miesiące ciężkiej pracy sprawiły, że ostatecznie ograniczenia udało się zniwelować. Podstawą systemu zasilania gazem montowanego w silniku z bezpośrednim wtryskiem jest tzw. dotrysk benzyny. Polega to na tym, że raz na kilka cykli spalania, do komory trafia niewielka ilość benzyny. Silnik nie ma problemu z jej spaleniem, a jednocześnie możliwe jest prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to minimum 25 procent.
Na razie na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest urządzenie STAG 400 DPI. Co charakteryzuje ten sterownik? Gaz jest dawkowany w sposób precyzyjny, co gwarantuje stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Poza tym ogromną zaletą systemu jest bezobsługowość. Poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas przeprowadzania okresowych serwisów.
Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów
Układy zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji. W jak dużym stopniu? Zużycie LPG jest o około 20 procent wyższe od aktualnego wskazania komputera pokładowego. Ponieważ jego cena jest o połowę niższa od benzyny, kalkulacja korzyści jest prosta. Dodatkowo doliczyć należy koszt paliwa. Gazownicy oceniają, że średnie zużycie bezołowiowej nie przekracza 2 litrów na sto kilometrów.
W chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników dwóch producentów. O ile w przypadku Mazdy mowa wyłącznie o jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, o tyle oferta jest dużo szersza w przypadku silników Grupy Volkswagena. Istnieje możliwość montażu instalacji LPG w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,2 FSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI.