Publikacje własne

Podstawy montażu i regulacji instalacji gazowej cz. II

10.11.2015 SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ
 

Zamontowanie instalacji gazowej na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie proste. Może i tak jest aczkolwiek często popełniane są błędy, które dają o sobie znać dopiero w trakcie użytkowania pojazdu. W poprzednich artykułach omawiałem czynności, które należy wykonać przed przystąpieniem do właściwego montażu: jak poprawnie dobrać podzespoły do danego samochodu, dlaczego warto wypełnić protokół przyjęcia aby uniknąć późniejszych nieporozumień oraz w jaki sposób można wykryć usterki w silniku, w którym mamy zamiar założyć instalacją gazową. W tym numerze przedstawię w skrócie poszczególne elementy instalacji gazowej oraz podstawowe zasady prawidłowego montażu.

Dobrze jest na początku rozplanować montaż poszczególnych elementów instalacji. Ustalić miejsce i sposób montażu reduktora, umiejscowienie wtryskiwaczy gazowych, ułożenie przewodów elektrycznych, wszystko po to, aby zamontowana instalacja nie stworzyła chaosu pod maską. Ważne jest również, aby nowo zamontowane elementy nie utrudniały dostępu do innych części pojazdu np. żarówek w lampach.

Reduktor


Zadaniem  reduktora jest zmiana stanu skupienia gazu ciekłego na gazowy oraz utrzymywanie stałego ciśnienia w układzie dolotowym do listwy wtryskowej. Do jego poprawnej pracy potrzebne jest ogrzewanie, bez którego nie byłby w stanie rozprężyć gazu dostarczonego ze zbiornika. W reduktorach stosowanych w instalacjach sekwencyjnych również istotne jest podciśnienie z kolektora, które będzie sterować regulatorem ciśnienia umieszczonym wewnątrz reduktora.

Umiejscowienie reduktora w niektórych pojazdach to często nie lada wyzwanie dla montera. Brak miejsca pod maską, zwłaszcza w nowych samochodach może przysporzyć o zawrót głowy. Podstawową kwestią jest, aby reduktor był montowany do nieruchomych i sztywnych elementów karoserii, przy pomocy elementów montażowych. Podczas montażu należy również zwrócić uwagę na to, aby reduktor nie był montowany powyżej zbiorniczka wyrównawczego z płynem chłodzącym, ponieważ może to utrudnić prawidłowy obieg płynu przez reduktor. Przed wyborem miejsca umieszczenia reduktora należałoby zwrócić uwagę gdzie znajduje się odpowiedni punkt poboru płynu do jego ogrzewania. Wydłużony obieg cieczy spowolni jego ogrzewanie, co odbije się na czasie przełączenia z benzyny na gaz. W niektórych pojazdach należy dobrze przeanalizować przepływ płynu chłodzącego przez silnik. Zastosowanie przez producenta pojazdu zaworów sterujących przepływem może utrudnić podłączenie. Najwłaściwszym miejscem poboru ogrzewania reduktora jest punkt pomiędzy blokiem silnika, a nagrzewnicą – zalecane jest równoległe podłączenie. W niektórych silnikach na drodze nagrzewnica – silnik stoi zawór. W takiej sytuacji powinniśmy podłączyć się za tym zaworem od strony silnika. Kiedy wpinamy się w przewody układu ogrzewania, lepiej jest  używać trójników metalowych. Wykorzystywanie w tym celu trójników z tworzyw sztucznych może skutkować odkształcaniem tych elementów lub ich pęknięciem, spowodowanych zmianami termicznymi.

Dysze wtryskowe oraz dysza podciśnieniowa


Wykonanie otworów oraz umieszczenie dysz wtryskowych w kolektorze jest jedną z najważniejszych czynności wykonywanych podczas montażu. Umieszczenie dysz w nieodpowiednim miejscu, skutkować będzie złą pracą silnika podczas pracy na paliwie gazowym np. falowanie obrotów na biegu jałowym. Niektóre silniki wymagają dużej precyzji wykonania otworów i umieszczenia dysz.

Przed rozpoczęciem wiercenia otworów kolektor ssący powinien zostać zdemontowany, zwłaszcza gdy jest on wykonany z metalu. W trakcie wiercenia dużo opiłków dostaje się do środka, co może skutkować uszkodzeniem silnika. W niektórych silnikach wykonanie prawidłowych otworów jest praktycznie niemożliwe np. silnik 1.6 SR od VW. Poprawnie zamontowane dyszę powinny znajdować się możliwie blisko wtryskiwaczy benzynowych i pod tym samym kątem. Oczywiście nie należy zapominać, że wszystkie dysze muszą być umieszczone niemal identycznie. Należy również odpowiednio uszczelnić wkręcany gwint, specjalnym klejem, odpornym na wysokie temperatury. Na dyszach umieszczamy przewody (zalecana średnica to 4mm) oraz zaciskamy na nich opaski. Trzeba pamiętać, że długość tych przewodów musi być taka sama i w miarę możliwości najkrótsza.

Kolejną ingerencją w kolektor dolotowy jest wykonanie otworu pod dyszę, którą należy umieszczać w miejscu, gdzie kolektor nie jest dzielony np. za przepustnicą. Przewód założony na ten króciec pełni dwie funkcje: dostarcza informacje o ciśnieniu panującym w kolektorze ssącym oraz doprowadza podciśnienie do reduktora, które steruje jego membraną.

Wtryskiwacze gazowe


Wtryskiwacze gazowe w instalacjach począwszy od IV generacji, dostarczają gaz w odpowiedniej dawce do kolektora ssącego. Sterowane są przy pomocy sterownika gazowego, który generuje impulsy otwierające wtryskiwacz.

Prawidłowe zamontowanie wtryskiwaczy gazowych, zwiększa ich żywotność. Montowanie dyszami wtryskowymi do góry z czasem może powodować ich zaklejanie się. Zanieczyszczenia, które nie był w stanie wyłapać filtr, osadzają się we wtryskiwaczach. Każdy wtryskiwacz  powinien być skierowany dyszą do dołu lub pod kątem (patrz jak umieszczone są wtryskiwacze benzynowe). Silnik podczas pracy wytwarza pewne drgania, dlatego wtryskiwacze powinny być zamocowane do stałych elementów silnika za pomocą sztywnych elementów takich, jak blaszka montażowa.

Elektrozawór


Zadaniem elektrozaworu jest otwieranie i zamykanie dopływu gazu do reduktora. Większość elektrozaworów dostępnych na rynku pełni również funkcję filtra fazy ciekłej. Jego montaż jest dość istotny, ponieważ zatrzymuje większość zanieczyszczeń znajdujących się w gazie. W przeciwnym razie zanieczyszczenia te dostawałyby się do reduktora, co znacznie zmniejszyłoby jego żywotność. Elektrozawór powinien być montowany w miejscu łatwo dostępnym, zważywszy na to, że co pewien okres należy wymieniać w nim filtr.

Filtr fazy lotnej


Kolejny filtr w układzie gazowym to filtr fazy lotnej. Ten filtr jest montowany pomiędzy reduktorem, a wtryskiwaczami gazowymi. Jego głównym celem jest ostateczne oczyszczenie gazu z zanieczyszczeń. Dzięki temu gaz w fazie gazowej trafia do wtryskiwaczy, które wtryskują go do kolektora ssącego.

Zbiornik i wielozawór


Zbiornik jak wiadomo służy do przechowywania gazu. Tankowany do niego gaz jest gromadzony w fazie ciekłej pod ciśnieniem około 20 bar. W instalacjach gazowych wyróżnia się zbiorniki toroidalne oraz walcowe. Zarówno jedne jak i drugie muszą być stabilnie, zamocowane do metalowych elementów pojazdu, nie mogą się przesuwać w czasie jazdy. Toroidalne montuje się w miejsce koła zapasowego (we wnęce lub podwiesza), natomiast walcowe na specjalnym stelażu w przedziale bagażowym. Z każdego zamontowanego zbiornika powinien zostać wyprowadzony na zewnątrz kanał wentylacyjny, aby w przypadku jakiejś nieszczelności lub uruchomienia się zaworu bezpieczeństwa, gaz wydostawał się na zewnątrz.

Do każdego zbiornika montowany jest wielozawór w specjalnie do tego wyciętej wnęce w butli. Za jego pośrednictwem możliwy jest pobór gazu ze zbiornika oraz dostarczanie go do środka z dystrybutora. Podczas tankowania odpowiada za napełnianie butli do 80% jej pełnej objętości. Wielozawory posiadają także wbudowane zawory bezpieczeństwa, które uruchamiają się w momencie wystąpienia zbyt dużego ciśnienia w zbiorniku.  Dzięki pływakowi zamocowanemu do wielozaworu możliwe jest również określenie poziomu gazu w zbiorniku przy pomocy elektromagnetycznego czujnika.

cdn.

« wróć