Publikacje własne

Jak prawidłowo eksploatować auto na LPG

10.11.2015
 
 

W Polsce samochody zasilane gazem płynnym stanowią znaczny procent ogółu pojazdów. Przez lata wokół instalacji LPG narosło jednak wiele mitów i półprawd.

Jedna z nich mówi o przyspieszonym zużywaniu się elementów silnika w czasie pracy na gazie. Okazuje się jednak, że zasilane w ten sposób pojazdy bezawaryjnie pokonywać mogą imponujące przebiegi. Trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. Jak w prawidłowy sposób eksploatować auto „z gazem”, by – jak najdłużej – cieszyć się bezawaryjnością?

Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem instalacji mamy do czynienia. W przypadku starszych pojazdów – z instalacją mieszalnikową – kluczową kwestią dla trwałości silnika jest uruchamianie zimnego pojazdu na benzynie, zwłaszcza w niskich temperaturach. Gaz płynny ma ok. 105-110 oktanów, zaś benzyna od 95 do 99 oktanów. Wyższa liczba oktanowa powoduje, że układ zapłonowy i korbowo tłokowy znoszą większe obciążenia i pracują w trudniejszych warunkach. Trzeba więc również pamiętać o regularnej kontroli stanu świec i przewodów zapłonowych.


Bardzo ważne jest systematyczne kontrolowanie poziomu płynu chłodniczego. W aucie z instalacją gazową płyn ten nie tylko chłodzi, ale też ogrzewa parownik przyspieszając proces rozprężania gazu. Kluczowe znaczenie ma więc prawidłowy, fachowy montaż instalacji LPG.

Dobrą kondycję silnika zagwarantuje również regularna wymiana oleju silnikowego. Trzeba pamiętać, że w samochodach eksploatowanych na LPG kolor oleju często nie wskazuje na jego wyeksploatowanie (mniej osadów). To jednak tylko pozory – nie można zapominać, że olej w znacznym stopniu odpowiada również za chłodzenie, a temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny. Dlatego właśnie powinniśmy rygorystycznie przestrzegać przeglądów olejowych i dokonywać ich nie rzadziej niż co 10-15 tys. km.

Przy każdorazowej wymianie oleju warto też zainwestować w wymianę filtrów gazu. Koszt takiej operacji rzadko przekracza 50 zł, a pozwala ona na uniknięcie nieprzyjemności w postaci strat mocy czy falowania obrotów, niekontrolowanego przełączania się instalacji z gazu na benzynę mimo to że w zbiorniku pozostaje jeszcze spora ilość gazu.

Nie można też zapominać o regularnym „przepalaniu” pojazdu na benzynie i o jej tankowaniu. W większości pojazdów w czasie jazdy na gazie pracuje też pompa paliwa, ponieważ ta smarowana jest benzyną odpowiedni poziom paliwa pozwala zdecydowanie wydłużyć jej żywotność.

 

« wróć