Publikacje online

Bezpośredni wtrysk - montaż LPG jest możliwy -

SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ

Bezpośredni wtrysk - montaż LPG jest możliwy

Powszechnie uważa się, że instalacje gazowe nadają się wyłącznie do samochodów z pośrednim wtryskiem benzyny. Jednak montaż LPG w modelach samochodów wyposażonych w silnik z bezpośrednim wtryskiem nie stanowi dziś problemu.

Taka instalacja generuje w przyszłości spore oszczędności. Przyjmując, że średni roczny przebieg samochodu w Polsce to prawie 17 tys. km, w zależności od samochodu można w okresie 5 lat oszczędzić nawet 25 tysięcy złotych.

Jeszcze kilka lat temu główną przeszkodą w instalacji LPG w samochodach z bezpośrednim wtryskiem paliwa była specyfika pracy wtryskiwaczy. Są wkręcone bezpośrednio do komory spalania i dlatego podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób rozwiązano ten problem? Wtryskiwacze są chłodzone przez paliwo wtryskiwane specjalnie w tym celu do komory spalania, tzw. dotrysk benzyny. Do komory trafia niewielka ilość paliwa i silnik nie ma problemu z jego spaleniem, a możliwe jest dzięki temu prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to około 25 procent.

Kolejnym problemem do rozwiązania była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego. Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia.

Na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów autogaz dedykowanych dla układów z bezpośrednim wtryskiem. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest sterownik STAG 400DPI. Urządzenie to dba, aby gaz był dawkowany w sposób bardzo precyzyjny, gwarantujący stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Ogromną zaletą systemu jest jego bezobsługowość - poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas okresowych serwisów.

Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów

Układy zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji samochodu. W jakim stopniu? Popatrzmy na przykładach.

AUDI Q5 z silnikiem 3,2FSI i instalacją STAG 400 DPI:w tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 11,6l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 10,2 l. gazu i 3,2 l. benzyny na 100 km. Przy średnich cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 35,55 zł (20,29zł LPG i 15,26zł Pb95), a na benzynie – 55,33 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 20 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 2000 zł! Przy bardziej dynamicznej jeździe oszczędności realne mogą osiągnąć poziom nawet 30zł/100 km.

HYUNDAI iX35 z silnikiem 1.6 GDI i instalacją STAG 400 DPI: w tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 7,9l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 8 l. gazu i 2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 25,46 zł (15,92 zł LPG i 9,54 zł Pb95), a na benzynie – 37,68 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 12 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 1200 zł!

W chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników kilku producentów. W przypadku silników Grupy Volkswagena istnieje możliwość montażu instalacji LPG m.in. w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,6 FSI, 3,2 FSI, 2,8FSI, 2,0TFSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI. W przypadku Mazdy w popularnej jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, Toyoty – 2,0 VVTi D4, a w przypadku HYUNDAI i KIA – 1,6GDI.

STAG 400 DPI może być również montowany do 4-cylindrowych silników z grupy VAG (Audi, Seat, Skoda i Volkswagen), niezależnie od kodu silnika. Dotyczy to samochodów do 2012 r. z silnikami o pojemnościach skokowych powyżej 1600 cm3.

Najnowszym, opracowanym pod kątem zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI, silnikiem jest jednostka napędowa Opla 2.0T (220 KM, 162 kW) o kodzie A20NHT ze sterownikiem benzynowym marki Bosch stosowana w Insigni.

Źródło: http://moto.onet.pl/porady-ekspertow/bezposredni-wtrysk-montaz-lpg-jest-mozliwy/snhsq3 9.07.2015

« wróć

Szanujemy Twoją prywatność

Gdy przeglądasz naszą stronę, chcielibyśmy wykorzystywać pliki cookies i inne podobne technologie do zbierania danych (m.in. adresy IP, inne identyfikatory internetowe). Potrzebujemy tych danych, żeby analizować statystyki ruchu na stronie, kierować w internecie reklamy dopasowane do Twoich potrzeb oraz używać wtyczek społecznościowych. Kliknij poniżej, by wyrazić zgodę albo przejdź do ustawień, aby dokonać szczegółowych wyborów co do plików cookies.