Publikacje online

LPG zabójcze dla silnika? Bzdura! -

LPG zabójcze dla silnika? Bzdura!

Rynek motoryzacyjny jest pełen mitów. Dzisiaj zmierzymy się z kolejnym. Czy instalacja zasilania gazem rzeczywiście prowadzi do poważnej awarii jednostki napędowej? W głos obiegowej opinii jak najbardziej tak. Prawda jest jednak całkowicie inna. LPG nie ma niszczycielskiego wpływu, a motywacja tego stanowiska wynika z faktów.

Mit o niszczycielskim wpływie instalacji LPG na elementy jednostki napędowej wynika głównie z przekonania, że spalaniu gazu towarzyszy wyższa temperatura. Niszczycielskie ciepło z czasem ma prowadzić do wypalenia gniazd zaworowych i przegrzania głowicy. Ile w tym prawdy? W sumie niewiele! Zarówno proces spalania propanu-butanu, jak i benzyny oznacza wyzwolenie takiej samej ilości ciepła.

Zubożenie mieszanki? Także problem zasilania benzynowego!

Niechlubna legenda najprawdopodobniej wzięła się stąd, że teoretycznie rzeczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której pracy silnika towarzyszyć będzie wytworzenie wyższej temperatury. To jednak w żadnej mierze nie zależy od rodzaju napędu, a wynika tylko i wyłącznie z dostarczenia do komory spalania zbyt ubogiej mieszanki. Duża ilość tlenu wchodząca w skład takiej mieszaniny powoduje wytworzenie dodatkowego ciepła i może obciążać termicznie poszczególne elementy silnika. Jeśli układ jest wyregulowany poprawnie to takie zjawisko nie ma prawa wystąpić.

Zubożenie mieszanki paliwowej może się zdarzyć zarówno w przypadku zasilania benzyną, jak LPG. Jak temu zapobiegać jeżeli chodzi o gaz? W pierwszej kolejności kierowcy powinni zdecydować się na zakup nowocześniejszego systemu. Niedoskonałość układów pierwszego typu pierwszej generacji polega na tym, że dobranie precyzyjnej dawki gazu i stworzenie na jej podstawie właściwej mieszaniny jest praktycznie niemożliwe. W teorii sytuacja taka w perspektywie wieloletniej eksploatacji może tworzyć potencjalne zagrożenie dla trwałości jednostki napędowej.

Kalibracja ustrzeże przed problemami

Poza tym kluczem do sukcesu okazuje się właściwa kalibracja elektronicznego sterownika! Gdy mechanik dobrze ustawi wszystkie parametry pracy instalacji gazowej, sprawdzi sposób funkcjonowania kluczowych układów i dopełni wszelakich procedur, kierowca nie będzie musiał się martwić o poważną awarię silnika. W tym miejscu warto zaznaczyć, że do poprawnego ustawienia układu sterującego gazownik musi posiadać odpowiednią wiedzę! Dlatego warto korzystać wyłącznie z usług renomowanych warsztatów LPG. Warsztatów autoryzowanych przez producenta instalacji LPG, przykładem jest firma AC S.A. posiadająca ogólnopolską sieć Autoryzowanych Serwisów STAG.

Źródło: http://moto.onet.pl/lpg-zabojcze-dla-silnika-bzdura/4m22sf 15.07.2015

« wróć