Aktualności

AUTO ŚWIAT PORADNIK – kompletny blamaż, popis niekompetencji i braku profesjonalizmu

13.10.2010

Na półkach w salonikach prasowych można znaleźć jeszcze świeży, ciepły Auto Świat Poradnik (nr 10 październik 2010). Ale broń Boże sięgać po niego, bo od steku bzdur jakie można tam wyczytać na pewno mądrzejsi nie będziemy. Wstyd dla renomowanego jak mogłoby się wydawać czasopisma, że dopuszcza do druku artykuły nadające się na felieton, ale nigdy w życiu jako materiał do fachowego poradnika motoryzacyjnego. Autorów artykułów zamieszczanych w poradnikach branżowych powinien cechować obiektywizm, dogłębna wiedza z zakresu opisywanej problematyki oraz przynajmniej minimalne umiejętności dowodzenia stawianych tez; powoływania się na fachowe źródła, wyniki badań przeprowadzanych przez renomowane instytucje badawcze. Jakoś zapomniał o tym p. Maciej Brzeziński – autor artykułu „Skazani na droga benzynę”.


Pragnę zatem sprostować klika nieprawdziwych informacji na temat instalacji gazowych w samochodach.


Auto Świat Poradnik - (…) „LPG nie jest paliwem ekologicznym. Było kiedyś, gdy auta miały prostszą konstrukcję, a teraz już nie jest.”


Nowoczesne silniki są bardziej zaawansowane konstrukcyjnie dzięki temu spełniają testy emisyjne EURO V. Dlaczego autor tekstu uważa, że gaz propan-butan nie jest paliwem ekologicznym? Bo zmieniła się konstrukcja silników? To absurd. Zmieniła się konstrukcja silników natomiast gaz pozostał bez zmian. W krajach Unii Europejskiej, LPG jest uznawane za paliwo jak najbardziej ekologiczne. Dlaczego LPG jest przyjazne środowisku? Gaz jest dokładniej spalany w komorze spalania, co przyczynia się do zmniejszenia szkodliwych związków chemicznych tj. węglowodorów czy tlenków węgla. Szereg krajów wprowadziło w ubiegłym roku zniżki w podatkach dla użytkowników samochodów z zasilaniem gazowym oraz dopłaty do nowych samochodów z konwersją na gaz. Centra wielkich miast zamyka się dla ruchu pojazdów spalinowych, natomiast auta z napędem gazowym są z tego zakazu wyjęte. To niezbite dowody.


Auto Świat Poradnik - „Silnik zasilany gazem nie pracuje lepiej niż na benzynie (…) osiągi auta mogą być kilka-kilkanaście proc. niższe niż przy zasilaniu benzyną. (…) Zadarze się, że silnik pracuje na gazie idealnie (…)”


Silnik, który zasilany jest przez LPG, pracuje identycznie jak na benzynie przy małych jak również dużych obciążeniach, a osiągi przy prawidłowym ustawieniu są porównywalne do benzyny. Dobrzy fachowcy od instalacji gazowych są nawet w stanie zwiększyć osiągi silnika na tym ekologicznym paliwie. Jeżeli zdarzało się, że silnik miał problem z pracą na gazie, związane to było tylko i wyłącznie z brakiem wystarczającej wiedzy posiadanej przez montażystę.
Auto Świat Poradnik - „Jazda na zubożonej mieszance powoduje miejscowe przegrzewanie się głowicy silnika”
Kiedy jest ustawiona uboga mieszanka, wiąże się to ze wzrostem temperatury spalania (więcej powietrza = wyższa temperatura spalania) ale pragnę podkreślić, że to nie jest wina paliwa LPG lecz ubogiej mieszanki. Przy poprawnie ustawionej mieszance gazowo-powietrznej temperatura spalania jest niemal identyczna jak na benzynie. Temperatura może równie dobrze wzrosnąć przy zasilaniu benzyną jeśli mieszanka będzie zbyt uboga.


Auto Świat Poradnik - „Komponenty najczęściej kupowanych instalacji gazowych są podłej jakości. (…) Elektrozawory, złączki, przewody to również potrafią się psuć.”


Nic nie jest wieczne i wszystkie podzespoły zużywają się. Podobnie jest z instalacja gazową, a jakość elementów instalacji gazowych zależy od producenta. Owe komponenty dzielą się na szybciej zużywające się (tańsze) oraz mniej zużywające się (droższe).


Auto Świat Poradnik - „(…) „zagazowanie” samochodu, który nigdy nie powinien jeździć na LPG. Możliwe są najróżniejsze usterki, nieprawdą jest bowiem, że instalacja nie wpływa na elementy mechaniczne pojazdu. Wśród znanych nam i stosunkowo często pojawiających się awarii spowodowanych montażem instalacji gazowej są: usterki fabrycznej elektroniki samochodu, w tym zawieszenie się sterowników (…) usterki czujników wydechu (np. sonda lambda), pojawienie się błędów w pamięci sterownika, przegrzanie głowicy silnika i wypalenie zaworów, wycieki płynu chłodniczego, uszkodzenie katalizatora i innych elementów układu wydechowego, wypalenie uszczelki pod głowicą.


Instalacja gazowa nie jest złem dla żadnego silnika. Każdy samochód można bezproblemowo „zagazować” i nie będzie to się wiązać z późniejszymi dodatkowymi kosztami naprawy silnika tym bardziej na pewno nie wpłynie na pracę komputera benzynowego. Współczesne sterowniki gazowe nie wprowadzają zakłóceń w fabrycznej elektronice samochodu. Chciałbym zaznaczyć, że w branży motoryzacyjne nie ma takiego pojęcia jak „czujnik wydechu”; czujnik tlenu, sonda lambda ja rozumiem ale czujnik wydechu?


Auto Świat Poradnik - „Im mniej zapłacimy za instalację, tym szybciej wydatek ten się zwróci”


Na instalacji nie należy oszczędzać i zakładać instalację znanych i uznanych producentów.


Auto Świat Poradnik - „Niektóre elementy w aucie są bardziej obciążone niż w przypadku zasilania benzyną – to m.in. świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia. Niby drobiazg, ale często mając gaz w aucie trzeba je wymienić, a nie musielibyśmy tego robić, gdyby nie gaz…”


Świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia są to elementy, które wymagają wymiany co pewną ilość przejechanych kilometrów i nie istotne jest czy silnik jest zasilany benzyną czy gazem.


Auto Świat Poradnik - „Wielu czytelników pyta, czy turbodoładowanie wyklucza montaż instalacji gazowej. W większości przypadków nie ma problemu, choć rozsądne jest zainwestowanie w instalację dobrej jakości wtryskującą gaz do kolektora pod wysokim ciśnieniem.”


W żadnych silnikach z doładowaniem turbiną, zamontowanie instalacji gazowej nie stwarza najmniejszego problemu i nie wymaga stosowania innych instalacji niż w przypadku silnika wolno-ssącego.


Auto Świat Poradnik - „Na pewno można powiedzieć, że nie powinno montować się instalacji do aut z mechanicznym wtryskiem benzyny i tych które mają delikatne głowice.”


Wtrysk mechaniczny nie stwarza problemu z zamontowaniem instalacji gazowej. Jest do specyficzne rozwiązanie zasilania silnika (K-Jetronic, KE-Jetronic), które wymaga odpowiedniego podejścia montażysty (z resztą jak do każdego samochodu). Jeżeli chodzi o głowice, to w silnikach nie ma stosowanych delikatnych elementów, ponieważ muszą wytrzymać duże obciążenia mechaniczne jak również termiczne, więc historia z uszkodzonymi głowicami jest bajką dla dzieci w którą uwierzył autor artykułu zamieszczonego w „Poradniku Auto Świat”.
 

« wróć