Publications

Ocena sytuacji a branży

10.11.2015 SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ
SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ
 
 

W chwili obecnej polski rynek autogazu znajduje się w fazie dojrzałości, co oznacza, że dynamika rozwoju branży nie jest już tak szybka jak kilka lat temu.  Zjawisko to jest normalne i dotyka wszystkich branż. Nie oznacza to jednak, że branża przestala się rozwijać. Nasycenie rynku w zakresie operujących na nim podmiotów takich jak stacje tankowanie LPG, producenci, sprzedawcy i montażyści samochodowych instalacji gazowych zbliża się do punktu optimum, co oznacza, że rynek autogazu czeka w najbliższym czasie szereg przemian strukturalnych. Słabsze podmioty, nieprzygotowane do konkurowania na dojrzałym rynku będą niestety z niego eliminowane na skutek normalnej zdrowej konkurencji i zachodzących przemian.

Dla użytkowników samochodowych instalacji gazowych i osób zainteresowanych montażem samochodowej instalacji gazowej w swoim pojeździe jest to najlepszy moment. Podmioty działające na dojrzałym rynku autogazu już rozpoczęły intensyfikację działań marketingowych, zmierzające do pozyskania jak największej liczby klientów. Konkurencja wkracza w etap konkurowania jakościowego zarówno w zakresie oferowanych produktów, jak również w zakresie dodatkowych usług związanych z produktem. Klienci, którzy zdecydują się na montaż samochodowej instalacji gazowej w tej chwili, mogą wiele zyskać.

Firma AC S.A., wiodący producent samochodowych instalacji gazowych, ostatnie lata zalicza do szczególnie udanych. W latach 2006-2008 firma zwiększyła swoje obroty o 400%. Rok 2009, w którym polska gospodarka i wiele rodzimych firm odczuło spowolnię gospodarcze, spółka AC S.A. zakończyła kilkudziesięcioprocentowym wzrostem sprzedaży.

Rok 2010 również dobrze rokuje dla polskiego rynku autogazu. Na pewno nie zmienią się w tym roku stawki akcyzy na paliwo LPG, co przy rosnącej cenie ropy naftowej podniesie jeszcze atrakcyjność cenową  stosowania LPG przez kierowców. Jeśli kursy walut utrzymają się nadal na niskim poziomie, będzie do stymulowało rynek sprowadzanych samochodów używanych. Użytkownicy tych samochodów do główni klienci warsztatów montujących samochodowe instalacje gazowe. Spodziewamy się zatem wręcz powtórki roku 2008, kiedy to popyt na instalacje gazowe był tak duży, że w najgorętszym okresie sprzedaży na rynku brakowało towaru. Branży powinny sprzyjać również programy rządowe, na których uruchomienie cały czas liczymy. Pierwsze zwiastuny zmian w ustawodawstwie, które pozwoliłyby uznać autogaz za paliwo ekologiczne już się pojawiły. Mamy nadzieję, że w ślad za tym pójdą dalsze kroki, które wzorem działań podjętych w minionym roku przez inne państwa europejskie m.in. Włochy i Niemcy wypromują ekologiczny autogaz i wesprą rozwój nie tylko branży gazowej, ale całego polskiego sektora motoryzacyjnego.

Branżę autogazu czeka w najbliższej przyszłości szereg wyzwań. Producenci samochodowych instalacji gazowych już dzisiaj zapowiadają wprowadzenie wielu innowacyjnych produktów m.in. instalacji gazowych do samochodów z silnikami DIESLA oraz  do samochodów z wtryskiem bezpośrednim. Doskonałe perspektywy rozwojowe ma gaz CNG. Dlatego też z optymizmem patrzymy na zmiany zachodzące na rynku autogazu i liczymy, że grono użytkowników ekologicznego autogazu będzie rosło wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej i ekonomicznej Polaków.

Marcin Schwarz
Dyrektor Marketingu AC S.A.

« back