Publications

Bezpośredni wtrysk: montaż LPG już jest możliwy!

10.11.2015 SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ
SPRAWDŹ ZAWARTOŚĆ
 
 

Od pewnego czasu bezpośredni wtrysk benzyny nie stanowi żadnego ograniczenia dla producentów instalacji LPG. Udało im się stworzyć system, który bez problemów współpracuje z nowoczesną konstrukcją silnika, a jednocześnie nie ogranicza trwałości podstawowych jego elementów. Zobacz jak to działa!

Jeszcze kilka lat temu zasilanie gazem silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa nie było możliwe. Główną przeszkodą była specyfika pracy wtryskiwaczy. Jako że te są wkręcone bezpośrednio do komory spalania, podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób są chronione przed temperaturą i zniszczeniem? Chłodzi je paliwo wtryskiwane do komory spalania. Podczas zasilania gazem benzyna nie przepływa przez wtryskiwacze, co oznacza oddziaływanie wysokiej temperatury i ich awarię już po niewielkim przebiegu.

Kolejnym ograniczeniem była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego. Firmy tworzące rozwiązania dedykowane rynkowi LPG przez kilka lat podejmowały próby jej odtworzenia w zewnętrznych systemach zasilania. Poza tym na przeszkodzie stał również komputer sterujący pracą jednostki napędowej i jego wrażliwość na wszelakie zmiany parametrów pracy. Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia.

Dotrysk benzyny - oto recepta na sukces!

Upór gazowników i miesiące ciężkiej pracy sprawiły, że ostatecznie ograniczenia udało się zniwelować. Podstawą systemu zasilania gazem montowanego w silniku z bezpośrednim wtryskiem jest tzw. dotrysk benzyny. Polega to na tym, że raz na kilka cykli spalania, do komory trafia niewielka ilość benzyny. Silnik nie ma problemu z jej spaleniem, a jednocześnie możliwe jest prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to minimum 25 procent.

Na razie na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest urządzenie STAG 400 DPI. Co charakteryzuje ten sterownik? Gaz jest dawkowany w sposób precyzyjny, co gwarantuje stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Poza tym ogromną zaletą systemu jest bezobsługowość. Poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas przeprowadzania okresowych serwisów.

Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów

Układy zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji. W jak dużym stopniu? Zużycie LPG jest o około 20 procent wyższe od aktualnego wskazania komputera pokładowego. Ponieważ jego cena jest o połowę niższa od benzyny, kalkulacja korzyści jest prosta. Dodatkowo doliczyć należy koszt paliwa. Gazownicy oceniają, że średnie zużycie bezołowiowej nie przekracza 2 litrów na sto kilometrów.

W chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników dwóch producentów. O ile w przypadku Mazdy mowa wyłącznie o jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, o tyle oferta jest dużo szersza w przypadku silników Grupy Volkswagena. Istnieje możliwość montażu instalacji LPG w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,2 FSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI.

« back