Publications online

LPG: ekonomia i ekologia idą w parze! -

onet.moto

LPG: ekonomia i ekologia idą w parze!

O połowę tańsze paliwo to zaledwie jedna z twarzy instalacji zasilania gazem. Układ wiąże się nie tylko z oszczędnościami, ale i bardziej ekologiczną jazdą. Według większości badań proces spalania propan-butanu oznacza nawet trzykrotnie mniejszą ilość zanieczyszczeń. Jednym słowem LPG łączy przyjemne z pożytecznym!

LPG gun

Podstawową zaletą eksploatacji auta zasilanego LPG jest cena paliwa, okazuje się o połowę tańsza od benzyny. Dodatkowo w przeciwieństwie do "bezołowiowej" nie podlega tak dużym wahaniom cenowym. Oba czynniki sprawiają, że różnica w kosztach eksploatacji samochodu jest wyczuwalna już przy niewielkich przebiegach i staje się potężna przy intensywnej jeździe lub podczas dalekich wyjazdów wakacyjnych.

Kiedy zacznie zarabiać? Średnio po 12 miesiącach!

Przeciwnicy LPG z całą pewnością stwierdzą, że cóż po mniejszych kosztach zakupu paliwa, skoro najpierw musi się zwrócić montaż instalacji. Ile trzeba na to czekać? Przeciętnie koszt zamontowania układu sięga kwoty 2,5 tysiąca złotych. Oznacza to mniej więcej tyle, że przy średnim, miesięcznym przebiegu na poziomie tysiąca kilometrów zasilanie gazem zacznie przynosić rzeczywiste zyski już po 12 miesiącach. Dla porównania w przypadku samochodu z silnikiem diesla zakup zwróci się dopiero po dwóch, trzech latach intensywnej eksploatacji. LPG w kwestii kosztów jest zatem bezkonkurencyjne!

Poza wymiarem ekonomicznym zasilanie gazem ma także wymiar ekologiczny. Proces spalania propanu-butanu jest zdrowszy dla środowiska naturalnego, ponieważ oznacza wydzielanie dużo mniejszej ilości toksycznych związków. Dla przykładu z rury wydechowej wydobywa się nawet 40 procent mniej tlenków azotu, nawet 75 procent mniej tlenków węgla i nawet 85 procent mniej ciężkich węglowodorów. Potencjał ozonotwórczy w przypadku korzystania z instalacji LPG maleje aż o 87 procent!

Mniej toksyn i odpadów

Proekologiczność zasilania gazem oznacza nie tylko mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Wiąże się także z wytwarzaniem mniejszej ilości odpadów niebezpiecznych. Ponieważ propan-butan spala się bardziej wydajnie od benzyny, jego resztki w mniejszym stopniu przedostają się do oleju silnikowego. Mniejsze rozrzedzenie smarowidła oznacza, że to wystarcza na dłużej i nie wymaga równie częstej wymiany, co w przypadku jazdy na "bezołowiowej".

Wyraźnie mniejsza emisja szkodliwych związków do atmosfery sprawia, że instalacja LPG może być traktowana jako odpowiedź tu i teraz na dbanie o środowisko na rynku motoryzacyjnym! Co ważne, w przeciwieństwie do pozostałych napędów ekologicznych (hybrydy i silniki elektryczne) zakup układu zasilania gazem nie wiąże się z ogromnymi kosztami. A to podwójna zaleta.

Źródło: http://moto.onet.pl/aktualnosci/lpg-ekonomia-i-ekologia-ida-w-parze/slrtc 15.07.2015

« back

Read about autogas - Publications online