Używany samochód z gazem
Ceny benzyny i oleju napędowego poszybowały w rejony, które powodują, że przeciętny obywatel naszego kraju zaczyna się zastanawiać nad koniecznością codziennego użytkowania samochodu. A jeśli już nie może się bez niego obejść to szuka sposobów na zmniejszenie wydatków związanych z zakupem paliwa.
Coraz więcej osób kupujących samochód rozważa zasilanie LPG, ponieważ właśnie autogaz pozwala na zmniejszenie o około połowę kosztów eksploatacji związanych z paliwem. Czy jednak z ogromu ofert sprzedaży samochodów wybierać egzemplarz już wyposażony w gazowy układ zasilania, czy też kupić samochód bez LPG i zamontować instalację we własnym zakresie?
Obie metody są dobre choć pierwsza będzie z pewnością tańszym rozwiązaniem. Jeśli dodatkowo jest to samochód dostosowany fabrycznie do zasilania gazem otrzymujemy wysokiej klasy, markową instalację (producenci pojazdów wybierają systemy z "górnej półki"). Druga opcja kusi użytkownika nową, będącą na gwarancji instalacją gazową.
Najważniejsze jest jednak (zarówno w przypadku zakupu samochodu, który chcemy dostosować do zasilania gazem jak i pojazdu z instalacją gazową) sprawdzenie czy do danego silnika można bez przeszkód zastosować instalację LPG. Technicznie, oprócz silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (choć i do takich jednostek napędowych pojawiają się coraz liczniej reprezentowane instalacje gazowe), LPG można zastosować do każdego pojazdu wyposażonego w silnik benzynowy. Na rynku są jednak nieliczne silniki, których "zagazowanie" jest kłopotliwe lub obarczone możliwością występowania wielu problemów. Takie samochody w rozważaniach zakupowych należy pomijać, kierując się opiniami doświadczonych warsztatów montujących, które najlepiej wiedzą jakie silniki można bez przeszkód zasilać LPG.
Montaż LPG na "własną rękę" ma tę zaletę, że można wybrać instalację taką jaka nam odpowiada, zarówno pod względem funkcjonalnym jak i kosztów montażu. Można zainstalować odpowiedni do swoich potrzeb zbiornik paliwa gazowego. Jeśli jest to zbiornik walcowy użytkownik ma możliwość zamontowania go w dogodny dla siebie sposób (poprzecznie lub wzdłużnie). To samo dotyczy przełącznika rodzaju zasilania, czy zaworu tankowania, które można zamontować w optymalnym dla siebie położeniu. Ponadto montaż indywidualny w stosunku do rozwiązań oferowanych jako fabryczne jest rozwiązaniem znacznie tańszym, ponieważ w większości (szczególnie tańszych modeli samochodów) nie ma potrzeby stosowania drogich, markowych komponentów, a instalację możemy z powodzeniem zamontować poza autoryzowaną siecią stacji obsługi, w niezależnym warsztacie.
Właśnie w tym aspekcie (dużej elastyczności w zakresie doboru systemu zasilania gazowego) można upatrywać pewną przewagę warsztatów niezależnych. Przy odpowiednim doświadczeniu są one w stanie dobrać odpowiednią do konkretnego samochodu instalację gazową, czyli zaoferować system gazowy, który jest wypadkową wymagań technicznych i kosztów, które musi ponieść użytkownik. W ten sposób, w większości przypadków, można zaoferować system tańszy niż oferowane rozwiązania fabryczne (jeśli do danego modelu samochodu jest taka opcja oferowana) przy zachowaniu wymaganych reżimów technicznych. W przypadku importera czy producenta samochodu takie działanie (indywidualny dobór systemu do konkretnego modelu) jest niemożliwe. W ofercie znajduje się zawsze przynajmniej kilka pojazdów zasilanych LPG, zatem znacznie łatwiej zaoferować jeden system zasilania gazowego, który jest różnicowany pod kątem poszczególnych modeli jedynie za pomocą oprogramowania sterownika. Komponenty są takie same, pochodzą od tego samego dostawcy, co ułatwia choćby obsługę samochodów na gwarancji.
Źródło: http://moto.onet.pl/porady-ekspertow/uzywany-samochod-z-gazem/rh67c 15.07.2015