Publikacje własne

LPG – 10 często zadawanych pytań

10.11.2015
 
 

Oto często pojawiające się pytania na temat zasilania gazowego w autach. Odpowiadamy i rozwiewamy mity na temat ograniczeń, zagrożeń i oszczędności wynikających z montażu instalacji gazowej w aucie.

1. Czy silnik zasilany gazem ma mniej mocy? Jaka może być różnica?
To zależy od rodzaju zasilania silnika i klasy instalacji gazowej. W przypadku silników z pośrednim wtryskiem benzyny i typowej instalacji gazowej – sekwencyjnego wtrysku gazu – należy się liczyć z minimalnym spadkiem mocy rzędu kilku procent. W przypadku poprawnego montażu i dobrej instalacji LPG spadek ten najczęściej pojawia się w najwyższym zakresie obrotów silnika, z których w praktyce korzysta się rzadko. Przykładowo, jeśli prędkość maksymalna samochodu przy zasilaniu benzynowym to 190 km/h, na gazie może ona być nieco niższa – np. 180 km/h. Nie ma to więc znaczenia w codziennej eksploatacji. Oczywiście zdarza się i tak, że spadek mocy jest nieco większy, albo też w ogóle go nie ma. Niektóre samochody na LPG pracują lepiej niż na benzynie – nie ma tu więc żadnej reguły. Ważniejsze jest, by na gazie kultura pracy silnika nie pogarszała się, niedopuszczalne są dodatkowe wibracje czy falowanie obrotów, gdyż coś takiego, nawet jeśli jest obojętne dla trwałości silnika, wpływa na komfort jazdy. Dlatego ważne jest założenie dobrej instalacji bez słabych punktów – złożonej z dobrego sterownika LPG, dobrych wtryskiwaczy i wydajnego reduktora.

2. Czy montaż instalacji LPG do starszego auta z dużym przebiegiem jest bezpieczny?
Jeśli silnik jest sprawny, nie powinno być problemu z montażem instalacji. Trzeba jednak wiedzieć, że są drobne usterki układu zasilania, które mogą dawać na benzynie nieznaczne objawy, a przy zasilaniu gazowym dadzą o sobie wyraźnie znać. Dlatego w starszych autach przy montażu instalacji warto rutynowo wymienić świece zapłonowe oraz kable wysokiego napięcia. Jeśli silnik nie ma hydraulicznej regulacji luzu zaworowego, konieczna jest też regulacja zaworów. Przy montażu może pojawić się problem ze strony wiązki elektrycznej silnika: w starszych autach elektryka źle znosi demontaż z jakiegokolwiek powodu, w niektórych modelach aut 10-letnich i starszych może ona wręcz rozpadać się w palcach. W takiej sytuacji zużyte elementy należy wymienić albo naprawić, co nie stanowi problemu, ale może podwyższyć koszt montażu o kilkaset złotych.

3. Ile pali silnik zasilany gazem?
Paliwo samochodowe, także gaz, kupujemy na litry i mierząc w litrach, samochód spala więcej gazu niż benzyny na pokonanie tego samego dystansu z tą sama prędkością. Różnica to 20-30 proc. na niekorzyść autogazu. Ponieważ jednak za litr benzyny możemy kupić 2,5 litra autogazu, pomimo różnicy w spalaniu jazda na LPG w sprzyjających warunkach oznacza oszczędność na poziomie 40-50 proc.

4. Czy przed montażem instalacji LPG samochód musi przejść jakiś specjalny przegląd?
W przypadku młodych aut nie ma takiej potrzeby, samochód niezależnie od rodzaju zasilania powinien zadowolić się standardowymi przeglądami i wymianą oleju zgodną z przyjętym przez właściciela i sugerowanym przez producenta interwałem serwisowym. Starsze samochody warto jednak przejrzeć. Istotny jest stan silnika, niedopuszczalne są np. nadmierne przedmuchy gazów do skrzyni korbowej spowodowane zużyciem pierścieni tłokowych czy cylindrów. Silnik nie może palić nadmiernej ilości oleju. Przed montażem instalacji LPG należy zadbać o to, by układ zapłonowy silnika był w idealnym stanie – spalanie gazu tworzy dla układu zapłonowego bardziej wymagające warunki niż spalanie benzyny.

5. Na co zwrócić uwagę, kupując używany samochód z instalacją LPG?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na datę montażu instalacji. Jeśli została ona założona tuż przed sprzedażą, można być niemal pewnym, że sprzedawca postanowił w ten sposób zwiększyć atrakcyjność oferowanego samochodu, który w innym wypadku jest np. niemal niesprzedawalny z powodu wysokiego spalania benzyny. Jeśli tak jest, prawdopodobnie założono w aucie instalację najtańszą z możliwych, która przy minimalnym przebiegu może działać niemal tak, jak instalacja wyższej klasy. Niestety, instalacje montowane na sprzedaż są zwykle niedoinwestowane i z czasem mogą być przyczyną poważnych usterek silnika, które wykluczą jakąkolwiek korzyść płynącą z korzystania z tańszego paliwa. Ponieważ przeciętny nabywca używanego samochodu nie jest w stanie ocenić ani prawidłowości montażu, ani jakości założonych komponentów, w ocenę instalacji należy zaangażować warsztat gazowy. Należy upewnić się też, czy w aucie zamontowane jest to, co widnieje w dokumentach instalacji.
Jeśli z kolei auto ma już starą instalację, warto upewnić się, czy jego deklarowany przebieg ma pokrycie w dokumentach i czy samochód był odpowiedni serwisowany. Często bowiem sprzedawcy oszczędzają przez kilka lat nie tylko na paliwie, a auta pozbywają się tuż przed konieczną naprawą.  

6. Czy samochód zasilany gazem zużywa także benzynę?
Tak. W przypadku większości instalacji LPG benzyna potrzebna jest na rozruch silnika. Silnik przełącza się na gaz dopiero w momencie, gdy płyn w układzie chłodzenia osiągnie temperaturę odpowiednią do podgrzania reduktora.
Silnik może też zużywać benzynę na tzw. dotrysk benzyny. Dotrysk benzyny polega na tym, że w pewnych zakresach obrotów silnika układ zasilania gazowego pracuje równolegle z układem zasilania benzyną, np. 90 proc. paliwa to gaz, a 10 proc. - benzyna. Równoległe wykorzystanie dwóch paliw jest dla kierowcy niezauważalne, a pozwala chronić silnik w sytuacji, gdy instalacja nie jest w stanie z różnych przyczyn w pełni pokryć zapotrzebowania silnika na paliwo.
Dotrysk benzyny w silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny programuje się tylko w niektórych autach, z kolei w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest on niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika na gazie i do ochrony wtryskiwaczy benzyny. Wyjątkiem są instalacje bezpośredniego wtrysku gazu. W jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny zdarzają się momenty, w których (np. na wolnych obrotach) auto spala tylko benzynę, jednak średnio spala zdecydowanie więcej gazu niż benzyny. Wszystko zależy od rodzaju i klasy instalacji, a także od typu silnika.

7. Ile można zaoszczędzić, jeżdżąc na gazie?
Przy obecnych cenach paliw, gdy litr benzyny kosztuje 4,80 zł, a litr gazu tylko 1,80 zł, jeżdżąc na gazie można obniżyć koszty paliwa nawet o połowę. Im więcej pali nasze auto i im większe są nasze przebiegi, tym więcej zaoszczędzimy. Oszczędności będą mniejsze zimą (z powodu niskiej temperatury zimny silnik po uruchomieniu dłużej będzie pracował na benzynie) i zależą też od długości pokonywanych odcinków. Podczas jazdy w mieście zaoszczędzimy na gazie mniej, a w trasie więcej. Jeśli mamy instalację LPG z dotryskiem benzyny, obniżymy koszty paliwa o ok. 30 proc.

8. Skąd się biorą różnice w cenach instalacji LPG i czy warto wydać 6 tys. zł, skoro są instalacje po 1,5 tysiąca zł?
W większości przypadków nie warto zapłacić ani 1,5 tys. zł, ani 6 tysięcy. Instalacja za 1,5 tys. zł składa się z najtańszych możliwych komponentów – najtańszej elektroniki, wtryskiwaczy i reduktora, który raczej będzie niewydajny i podatny na usterki. Teoretycznie można sobie wyobrazić auto, które ma bardzo małe wymagania paliwowe i tania instalacja mogłaby w nim działać, jednak to rzadkość. Korzystanie z usług najtańszych warsztatów to także ryzyko, że w razie problemów mechanicy nie będą skłonni to pokrywania kosztów usterek.
Można przyjąć, że przyzwoite instalacje LPG do niewielkich silników zaczynają się od ok. 2 tys. zł, ale w przypadku wielu aut warto wydać nieco więcej – nawet 2,5 tys. zł. Instalacja do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny to wydatek od ok. 3,5 do 5,5 tys. zł za sekwencyjny wtrysk gazu, choć oczywiście można wydać i więcej. Warto jednak brać pod uwagę rachunek ekonomiczny – z reguły oferta ze średniej półki cenowej opłaca się najbardziej.

9. Jaką trwałość ma instalacja gazowa?
Butla instalacji ma „ważność” przez 10 lat, choć z technicznego punktu widzenia mogłaby służyć znacznie dłużej – jej dopuszczenie do użytku można przedłużyć, co czasem nie jest jednak szczególnie opłacalne. Dobrej jakości elektronika powinna działać do końca życia samochodu, renomowani producenci, np. polski STAG, dają na te elementy nawet 5 lat gwarancji. Elementy eksploatacyjne instalacji to reduktor i wtryskiwacze. Ich żywotność zależy od warunków eksploatacji i jakości paliwa. Dobry reduktor i wtryskiwacze wysokiej klasy używane na długich trasach bez problemu powinny wytrzymać 150-200 tys. km, jednak używane wyłącznie na krótkich odcinkach w mieście mogą się zużyć np. po 80 tys. km.

10. Czy warto kupić używaną instalacje gazową?
Nie warto, gdyż będą problemy z jej legalizacją. Polskie przepisy zabraniają montażu w samochodach używanych komponentów instalacji LPG.

« wróć