Laboratorium badań środowiskowych

AC S.A. to firma innowacyjna, nowoczesna, ambitna. Nasza agresywna polityka rynkowa i wysokie nakłady przeznaczane rokrocznie na inwestycje w sprzęt i urządzenia, nie zwalniają nas jednakowoż z troski o środowisko naturalne. Jesteśmy firmą odpowiedzialną. Wiemy, że skala naszej produkcji wywiera znaczący wpływ na otoczenie, w którym wszyscy żyjemy. Dokładamy wszelkich starań, aby wytwarzane przez nas urządzenia były tak przyjazne środowisku, jak to tylko jest możliwe. Dlatego wszystkie wyroby elektrotechniki i elektryki motoryzacyjnej, wychodzące z linii produkcyjnych AC S.A. poddawane są odpowiednim testom w specjalnie zaprojektowanym Laboratorium Badań Środowiskowych, gdzie nie tylko badany jest wpływ produktów na środowisko naturalne – ale również odwrotnie – wpływ warunków środowiskowych na funkcjonowanie i trwałość urządzeń.

Komory klimatyczne

W laboratorium znajdują się 2 komory klimatyczne pozwalająca na wytworzenie, utrzymanie pod kontrolą przez nieograniczony czas oraz monitorowanie wraz z rejestracją zmiennych warunków atmosferycznych tj. temperaturę i wilgotność, czyli podstawowe parametry panujące w komorze silnika i przedziale pasażerskim. Testy w komorze klimatycznej umożliwiają obserwację zachowania produktów AC SA w różnych warunkach klimatycznych a przede wszystkim wykrycie ewentualnych błędów projektowych i produkcyjnych. Zakres regulacji temperatury waha się w przedziale od -40ºC do +180ºC. Natomiast regulacja wilgotności w komorach klimatycznych jest ściśle zależna od temperatury i oscyluje od 10% do 98% w zakresie temperatur +5ºC do 95ºC. Czas trwania testu wynosi od kilku dni do 2 miesięcy.

 


 

Komora szoku temperaturowego

Silnik, jego podzespoły i instalacje – w tym gazowa – działają w różnych warunkach, są również narażone na nagłe zmiany otoczenia. Dlatego w naszym Laboratorium prowadzimy również testy przy wykorzystaniu Komory szoku temperaturowego. Test szokowy realizowany jest za pomocą automatycznie sterowanej windy, przemieszczającej się pomiędzy komorami o dwóch skrajnych temperaturach: wysokiej i niskiej. Możliwy zakres regulacji temperatury komory cieplnej wynosi od +60 do +220 stopni Celsjusza, natomiast zimnej - od -80 do +60 stopni. Natomiast większość materiałów użytych do konstrukcji komponentów mechanicznych, obudów sterowników, sterowników jak również wiązek testowana jest zgodnie z normami, czyli w temperaturze między -40 a +140 stopni. Oprogramowanie komory udostępnia szeroki wybór ilości cykli i szybkości przejścia z jednej temperatury do drugiej.

Komory deszczowa

Ponieważ produkty STAG oraz inne wyroby wychodzące z linii produkcyjnych AC S.A. wykorzystywane są w instalacjach na całym świecie, firma dokłada wszelkich starań, aby w każdych warunkach klimatycznych sprzęt okazał się niezawodny. Stąd, oprócz testów pod maksymalnymi obciążeniami w zakresie temperatur, prowadzimy także testy w Komorze deszczowej. Wszystkie produkty AC S.A. przechodzą obowiązkowo egzamin stopnia ochrony zwany IPxx, który określa stopień ich szczelności. Nowoczesne laboratorium gwarantuje wysoką jakość odczytów i precyzję pomiarów. Za pomocą specjalnie zaprojektowanych dysz deszczowych, strategicznie rozmieszczonych w komorze sprawdzana jest wodoszczelność produktu w różnych warunkach opadowych: od lekkiej mżawki do intensywnej, pionowej i poruszanej wiatrem zamieci wodnej. Zgodnie z normą test szczelności trwa 15 min. Jeżeli po upływie tego czasu woda nie przedostaje się do wnętrza sterownika uznaję się , że obudowa spełnia stopień ochrony IPx4- wymagany przez regulamin R67 i R110.

 


 

Komora korozyjna

Nie mniej istotnym elementem badania jakości produktów STAG jest badanie korozyjne. Wynik określa bowiem realną żywotność podzespołów i całej instalacji. Stąd też, Laboratorium Badań Środowiskowych jest wyposażone w Komorę korozyjną, w której następuje ocena materiałów metalowych i powłok ochronnych poddanych oddziaływaniu tego samego czynnika i ma na celu określenie czasu jaki jest potrzeby do zapoczątkowania korozji w takich warunkach. Jak odbywa się ten proces? W komorze rozprowadzany jest pięcioprocentowy roztwór soli. Odbywa się to w równomierny sposób, ponieważ sprężone powietrze używane do wytworzenia mgły solnej, jest podgrzewane i nasycane wilgocią w nawilżaczu pod ciśnieniem. Postęp reakcji powodujących korozję i zakończenie badań następuje po 7 dniach (170 godzin) i odpowiada to 3-letniemu procesowi korozyjnemu który wystąpiłby w pojeździe samochodowym.

System wibracyjny

Wpływ warunków środowiskowych na funkcjonowanie urządzeń i instalacji badany jest w pełnym zakresie ich działania w realnym otoczeniu. Analiza obejmuje również odporność na wibracje, wytwarzane podczas normalnej pracy jednostki napędowej. Tak działa stanowisko wyposażone w system wibracyjny. Często nawet niezauważalne i nieodczuwalne wibracje mają ogromny wpływ na żywotność i niezawodność wyrobów oferowanych przez Spółkę AC SA jak również na komfort i bezpieczeństwo ich eksploatacji. System wibracyjny z ruchomą komorą klimatyczną symuluje drgania i przeciążenia występujące w samochodzie. Urządzenie kontrolne wyposażone jest w stół ślizgowy, który uzupełnia możliwości prowadzenia badań w osi pionowej o możliwość wykonania testu w dwóch osiach poziomych. Jak wszystko w naszym Laboratorium, również stanowisko przeznaczone do testów wibracyjnych wykracza poza wąskie ramy standardów wymaganych do seryjnej produkcji. Prowadzimy szereg autorskich programów badawczych, a na potrzeby outsourcingu możemy zaprojektować kolejne. W pojeździe montowane są czujniki przyspieszenia które rejestrują drgania występujące w samochodzie podczas różnych cykli jezdnych. Drgania przenoszone są następnie do systemu wibracyjnego, i odtworzone w warunkach środowiskowych – czyli w konfrontacji ze zmienną temperaturą i wilgotnością.

 


 

 

 

Laboratorium Badań Środowiskowych AC S.A. jest naszą niekwestionowaną dumą, bo inwestycje w tym zakresie przekładają się realnie na jakość produktów. Spółka z czystym sumieniem może sygnować instalacje używając logo STAG, które kojarzone jest z precyzją wykonania i niezawodnością.

 

 

Centrum Badawczo – Rozwojowe wraz wyposażeniem jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.